Här presenterar vi våra övergripande kvalitetsmål och hur väl de har uppfyllts genom åren. Bland annat mäter vi hur nöjda våra medarbetare och våra registrarer är.
Kontakt för vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete
Charlotta Flodin, Sustainability and Quality Manager på Internetstiftelsen
E-post: hallbarhet@internetstiftelsen.se
![](https://internetstiftelsen.se/app/uploads/2019/03/vad-vill-vi-1024x576.png)
Våra övergripande kvalitetsmål är:
Nöjd-Kund-Index (NKI) för samtliga .se-slutkunder hos samtliga registrarer
- Vi har tidigare utfört en mätning om slutkunders nöjdhet med sin registrar/återförsäljare, en så kallad NKI-undersökning. Det gjordes för att säkerhetsställa att vår affärsmodell fungerar som tänkt. Då affärsmodellen har varit på plats sedan 2009 och fungerar väl har vi valt att 2023 sluta genomföra NKI-undersökningar.
Nöjd-Kund-Index (NKI) för samtliga .se-slutkunder hos samtliga registrarer, 2007-2022
Diagram 1, Vi vill att våra kunder ska vara nöjda. Kundnöjdhet mäts med Nöjd-Kund-Index (NKI). Målet är >80 av 100.
Nöjd-Registrar-Index (NRI)
- Vi vill att våra registrarer (återförsäljare) ska vara nöjda. Mätning sker med indexet Nöjd-Registrar-Index (NRI). Målet är >80 av 100.
Nöjd-Registrar-Index (NRI), 2008-2024
Diagram 2, Vi vill att våra registrarer (återförsäljare) ska vara nöjda. Mätning sker med indexet Nöjd-Registrar-Index (NRI). Målet är >80 av 100.
Nöjd-Medarbetar-Index (NMI)
- Vi vill att våra medarbetare ska vara nöjda. Medarbetarnöjdhet mäts med Nöjd-Medarbetar-Index (NMI) och här redovisas resultat i form av ett sammanfattande betyg på hela Internetstiftelsen som företag och arbetsgivare. Målet är 4 av 5.
Nöjd-Medarbetar-Index (NMI), 2007-2024
Diagram 3
Tillgänglighet toppdomäner
- Vi vill erbjuda full tillgänglighet på våra tjänster. Målet är 100%.
Tillgänglighet toppdomäner, 2007-2024
Diagram 4
Marknadsandelar Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige
- Ett annat viktigt kvalitetsmål är marknadsandelarna för Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige. Målet är att bibehålla marknadsandelar jämfört med 2021: >50 %.
Marknadsandelar Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige, 2005-2024
Diagram 5, Källa: Insamling av data genom Zooknic 2005-2018. Insamling av data genom CENTR 2019 och framåt.
Du kan läsa mer om användningen av index i kvalitetsarbetet hos Svenskt Kvalitetsindex (SKI).