Våra övergripande kvalitetsmål

Här presenterar vi våra övergripande kvalitetsmål och hur väl de har uppfyllts genom åren. Bland annat mäter vi hur nöjda våra medarbetare och våra registrarer är.

Kontakt för vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete

Charlotta Flodin, Sustainability and Quality Manager på Internetstiftelsen

E-post: hallbarhet@internetstiftelsen.se

Våra övergripande kvalitetsmål är:

Nöjd-Kund-Index (NKI) för samtliga .se-slutkunder hos samtliga registrarer

  • Vi har tidigare utfört en mätning om slutkunders nöjdhet med sin registrar/återförsäljare, en så kallad NKI-undersökning. Det gjordes för att säkerhetsställa att vår affärsmodell fungerar som tänkt. Då affärsmodellen har varit på plats sedan 2009 och fungerar väl har vi valt att 2023 sluta genomföra NKI-undersökningar.

Nöjd-Kund-Index (NKI) för samtliga .se-slutkunder hos samtliga registrarer, 2007-2022

Diagram 1, Vi vill att våra kunder ska vara nöjda. Kundnöjdhet mäts med Nöjd-Kund-Index (NKI). Målet är >80 av 100.

Nöjd-Registrar-Index (NRI)

  • Vi vill att våra registrarer (återförsäljare) ska vara nöjda. Mätning sker med indexet Nöjd-Registrar-Index (NRI). Målet är >80 av 100.

Nöjd-Registrar-Index (NRI), 2008-2024

Diagram 2, Vi vill att våra registrarer (återförsäljare) ska vara nöjda. Mätning sker med indexet Nöjd-Registrar-Index (NRI). Målet är >80 av 100.

Nöjd-Medarbetar-Index (NMI)

  • Vi vill att våra medarbetare ska vara nöjda. Medarbetarnöjdhet mäts med Nöjd-Medarbetar-Index (NMI) och här redovisas resultat i form av ett sammanfattande betyg på hela Internetstiftelsen som företag och arbetsgivare. Målet är 4 av 5.

Nöjd-Medarbetar-Index (NMI), 2007-2024

Diagram 3

Tillgänglighet toppdomäner

  • Vi vill erbjuda full tillgänglighet på våra tjänster. Målet är 100%.

Tillgänglighet toppdomäner, 2007-2024

Diagram 4

Marknadsandelar Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige

  • Ett annat viktigt kvalitetsmål är marknadsandelarna för Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige. Målet är att bibehålla marknadsandelar jämfört med 2021: >50 %.

Marknadsandelar Internetstiftelsens toppdomäner i Sverige, 2005-2024

Diagram 5, Källa: Insamling av data genom Zooknic 2005-2018. Insamling av data genom CENTR 2019 och framåt.

    Du kan läsa mer om användningen av index i kvalitetsarbetet hos Svenskt Kvalitetsindex (SKI).