E-handel

För att kunna köpa något i en nätbutik måste du godkänna de e-handelsvillkor som företaget har satt upp. Det kan handla om hur frakt och returer går till samt hur du ska betala för varan eller tjänsten du köper. Flera villkor måste således finnas och godkännas för att du ska kunna genomföra köpet. Därutöver behöver nätbutikerna din e-postadress och ibland även ditt telefonnummer för att kunna bekräfta din beställning, via e-post eller sms, samt även meddela dig om till exempel en vara är slut i lager eller om din leverans har blivit försenad. Så långt handlar det om kundservice men användarvillkoren kan sträcka sig längre än så.

De flesta nätbutiker anlitar andra företag för att hantera såväl fakturering som leverans av varor, och därför behöver även de företagen tillgång till dina kontaktuppgifter, bland annat för att kunna meddela dig när ditt paket finns att hämta. Många nätföretag lämnar inte dina uppgifter vidare till andra företag men det finns undantag, till exempel klädförsäljaren Zalando uppger att de kan komma att dela uppgifter om dig med andra företag inom sin koncern.

Adlibris som ingår i Bonnierkoncernen skriver i sina villkor att Bonnier äger "ett gemensamt register över koncernenskunder", vilket kan innebära att de redan har information om dina köp hos andra företag inom koncernen. Adlibris uppger också att "dina personuppgifter kan lämnas ut till samarbetspartners utanför Bonnierkoncernen".

De flesta nätbutiker, stora som små, använder också dina uppgifter för att marknadsföra sig själva och sina produkter. Antingen har du godkänt det i samband med att du har godkänt köp- och användarvillkoren eller också har du kryssat i den ruta där du godkänner att företaget skickar sitt nyhetsbrev till dig (rutan är ofta förkryssad). Informationen om dina köpvanor är värdefull. Ju mer man vet om dig, din familjesituation, dina vänner och dina intressen desto bättre kan man anpassa sin marknadsföring utifrån vad som kan intressera dig.

Tips:

Företagens informationsskyldighet

Du har alltid rätt avsäga dig nyhetsbrev och annan marknadsföring från företag. Enligt personuppgiftslagen har du också rätt att få veta vilken information som finns sparad om dig och även be att de raderar den om den inte stämmer. Ett företag är skyldigt att informera dig om att du har dessa rättigheter i samband med att det samlar in uppgifter från dig.

E-handel utanför Sverige

Oavsett om du handlar från ett företag baserat i Sverige eller i utlandet finns det några viktiga punkter att fundera på. Den största skillnaden mellan att handla från ett EU-land och ett land utanför EU är att det finns en liknande lagstiftning i hela EU för att skydda dig som konsument. Det finns ändå en del saker du bör vara extra uppmärksam på.

Viktigt!

Konsumentköplagen

I Sverige och EU är såväl lagen om distansavtal som konsumentköplagen tvingande. Det innebär att man inte kan avtala bort den lagstiftade konsumenträtten. Lagen gäller således över eventuella särskilda villkor i avtalet. Om du köper en tvättmaskin som inte fungerar vill du reklamera den. även om du har godkänt villkor som reglerar att säljaren helt friskriver sig från fel och inte tänker ta ansvar för en trasig maskin så har du ändå rätt att få maskinen lagad om den innehåller ett fel. Det står nämligen i konsumentköplagen.

Utanför EU har du inte skydd av europeiska dataskyddslagar. Därför är det viktigt att du kontrollerar hur företaget hanterar dina personuppgifter.

– Det kan skilja sig väldigt mycket från företag till företag. Det vanligaste är att bolaget förbehåller sig rätten att sälja vidare delar av de uppgifter som de tar emot från dig till andra bolag, och då är det jätteviktigt att man läser igenom avtalet så att man vet vad man går med på, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Ofta handlar det om namn, adress och e-postadresser men om bolaget är oseriöst kan även kreditkortsnummer föras vidare och det kan senare visa sig att du har tecknat ett abonnemang som du inte alls var medveten om eftersom du inte läste användaravtalet.

– Om man börjar läsa avtalet är det ofta så svåra saker att det för många är svårt att förstå vad det egentligen står. Därför låter många bli och tänker att det löser sig, varnar Erik Mattsson.

Ett exempel på luriga användaravtal är de bilvärderingsfirmor, främst från Baltikum, som under 2014 har börjat dyka upp på internet. I annonser, ofta på sociala medier, erbjuder de sig att värdera din bil. Allt du behöver göra är att fylla i ett antal uppgifter och godkänna användaravtalet. Kostnadsfritt tror du – eftersom det först i användaravtalet står att tjänsten kostar runt 75 euro.

– I avtalsvillkoren står det att det kostar 75 euro, men för konsumenten har det inte framgått tillräckligt tydligt vad som ingår och vad det kostar. Men det innebär inte att konsumenten per automatik blir befriad från sitt kontrakt, förklarar Erik Mattsson.

Företaget bakom tjänsten har emellertid fått så många klagomål och negativ publicitet att det nu har justerat sin information och i dag tydligare anger kostnaden.

Marknadsundersökningar, tävlingar och provpaket

”Grattis! Du har vunnit en tävling och får därför ett par löparskor. Det enda du betalar är frakten. Och du som inte har vunnit kan också få ett par skor bara du först svarar på några frågor direkt på nätet.”

Den typen av oseriösa gåvor förekommer också på internet, och ofta via annonser i sociala medier. Elektronikprylar och skor är vanliga så kallade giveaways. Det enda du betalar är några tior i frakt. Men för att göra det måste du fylla i ditt kortnummer och godkänna avtalsvillkoren. Då godkänner du också att dina uppgifter skickas vidare till ett annat företag som tillhandahåller en tjänst som inte alls är gratis och där du också går med på att teckna ett tidsbundet eller löpande abonnemangsavtal med dem, berättar Erik Mattsson.

Därefter börjar ditt konto debiteras på regelbunden basis, kanske 300 kronor i månaden. Du har nämligen slutit ett avtal med det här företaget som du inte ens kände till när du betalade frakten för dina skor. Men när du kontaktar dem så visar de att ni faktiskt har ett godkänt avtal.

Liknande exempel finns på företag som via internetannonser säljer billiga provpaket med till exempel hälso- och skönhetsprodukter. När du beställer produkten lämnar du ut ditt kreditkortsnummer och godkänner också villkoren att ingå ett löpande abonnemang med företaget. Avtalen kan vara svåra att ta sig ur eftersom företagen sällan går att nå via e-post eller telefon.

Tips!

Kolla Trygg e-handel

Trygg e-handel har en lista över svenska seriösa e-handelsföretag, certifierade av Svensk Distanshandel, som uppfyller vissa krav och även följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut vid tvister. Läs mer på www.tryggehandel.se

När du köper något över internet som är extra billigt eller om du vill tacka ja till en gratisprodukt ska du först fundera på om det verkligen är rimligt. För om du får produkten gratis så måste du betala på annat sätt.
– Det finns nästan alltid en hake och ofta innebär det att du har tecknat dig för något annat. För man kan inte bedriva näringsverksamhet genom att ge bort saker, säger Erik Mattsson på Konsument Europa.

För många lurade konsumenter är problemet att det tar lång tid att få rätt mot oseriösa företag, även om man kan få hjälp av konsumentorganisationer. För även om man har lagstiftningen på sin sida så tar en rättssäker bedömning tid.

Tips!

Nätbaserade betalningstjänster

Om det finns möjlighet, använd gärna betalningstjänster som Paypal eller Payson. Då har du ofta ett extra skydd i den händelse du inte får den vara eller tjänst du betalat för. I vissa fall dras inte pengar från ditt konto förrän varan är skickad.

Lär dig it-säkerhet för privatpersoner

För att ge svar på vanliga frågor om it-säkerhet har succéförfattarna Linus Larsson och Daniel Goldberg skrivit "It-säkerhet för privatpersoner – en introduktion" som lär dig grunderna i hur du håller dig säker i den digitala världen. De bjuder på matnyttiga tips om enkla åtgärder för att hålla din uppkoppling, e-post, ditt Facebookkonto och dina bankuppgifter i säkrare förvar. Innehållet kräver inte särskilda förkunskaper. Internetguiden är kostnadsfri och du hittar den här.

Skillnader mellan EU och icke-EU

Tänk också på att du inte betalar tull när du handlar från ett annat EU-land men att tullavgifter kan tillkomma när du handlar utanför EU. Det är din skyldighet att som konsument kontrollera det. Inom EU ska alltid totalpriset framgå men utanför EU är det inte säkert att det gör det. När du som privatperson näthandlar inom EU har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottar varan. Det går inte att avtala bort i köpvillkoren. Om du behöver reklamera varan så ska det också vara gratis. Utöver de minimirättigheter som finns i EU är det upp till medlemsländerna själva att ha ännu starkare skydd.

Checklista!

När du vill e-handla säkrare

  • Företaget
    Ta reda på fakta om företaget. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen?
  • Kundtjänst
    Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundtjänst som är lätt att få kontakt med och som lämnar tydlig information.
  • För bra för att vara sant?
    Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Låter det för bra för att vara sant är det troligtvis det.
  • Information om produkten
    Läs den information som ges om själva produkten och kontrollera, om du har beställt varan från ett annat EU-land, att den kan användas i Sverige. Kontrollera även att garantin gäller i Sverige.
  • Är totalpriset angivet?
    är priset angivet inklusive porto och expeditionsavgift? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde. Vid köp utanför EU gäller andra regler än när du handlar inom EU.
  • Leveranstid
    Kontrollera hur lång leveranstiden är. Detta är extra viktigt om du behöver produkten till ett särskilt tillfälle.
  • Hur hanteras dina personuppgifter?
    Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy. Läs personuppgiftspolicyn och bestäm dig först därefter om du vill lämna dina personuppgifter. Tänk på att göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam.
  • Tänk efter innan du lämnar ut ditt kortnummer
    Lämna inte ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag.
  • Säkra kortbetalningar
    Många banker kan erbjuda säkra kortbetalningar på Internet. Kontakta din bank och fråga om de erbjuder denna tjänst.
  • Betalning med kreditkort
    Betala med kreditkort. Då har du ett extra skydd, eftersom köpet omfattas av konsumentkreditlagen. Då kan du även vända dig till kortutgivaren om någonting skulle gå fel och företaget inte hjälper dig.
  • Förskottsbetalning
    Om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument att hålla inne betalningen vid sen leverans.
  • Skriv ut och spara alla handlingar
    För att kunna bevisa vad du har beställt bör du alltid skriva ut och spara marknadsföringen, din beställning och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig.
  • Ångerrätt
    Du bör kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du måste betala. Inom EU har du som privatperson ofta minst 14 dagars ångerrätt men det finns undantag för vissa typer av varor.
  • Märkning av webbplatser (trustmarks)
    Viss e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmarks, tillitsmärkning) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler.
  • Lyssna på skvallret
    Sök och läs på olika nätforum om andra konsumenters uppfattningar om företaget.
  • Undvik penningöverföringstjänster
    Dessa tjänster används oftast av familjer som vill föra över pengar till varandra, exempelvis via Western Union. Detta är riskabelt eftersom tranaktionerna ofta inte går att spåra.

Källa: www.konsumenteuropa.se