Ett klick ersätter namnteckningen – är avtalet bindande?

Tänk vilka tekniska möjligheter som finns. Det är inte länge sedan alla svenskar lämnade in deklarationen på papper. I dag kan du välja om du vill deklarera på papper eller elektroniskt. Du som deklarerar över internet eller via sms skriver inte under deklarationen med din namnteckning. I stället sätter du en elektronisk signatur på dokumentet. Det har samma juridiska bindning som ifall du hade deklarerat på papper och skrivit under med en penna. Samma sak är det med elektroniska användaravtal även om deklarationen rent säkerhetsmässigt kräver att du har någon form av e-legitimation.

Oavsett om du tecknar ett avtal genom att skriva din namnteckning på ett papper eller om du kryssar i en ruta på nätet så är avtalen alltså lika bindande. Att kryssa i en ruta eller klicka på en knapp där det står "jag accepterar" är juridiskt sett samma sak som om du hade skrivit på ett papper.

– Villkoren på nätet är samma sak som villkor på papper. Det kan vara samma villkor fast i digital form, säger Christina Ramberg, professor i civilrätt och författare till ett flertal böcker inom ämnet, bland annat Elektronisk handel och avtalsrätt.

Men eftersom nästan ingen orkar läsa detaljerade villkor menar hon att det viktigaste att kontrollera i ett avtal är hur lång tid man binder sig för.

– Kolla om det finns något i avtalsvillkoren som handlar om avtalstid, för på nätet är väldigt mycket av prenumerationskaraktär och det bör man spana efter. Handlar det om en engångskostnad? Eller har jag plötsligt blivit prenumerant på en vara eller tjänst för en lång tid?

Dock kan vissa webbsidor vara så lurigt designade att människor automatiskt bekräftar att de har läst villkoren, till exempel genom att inte behöva kryssa i en ruta utan bara klicka på "beställ". Det är inte tillåtet att orsaka den typen av misstag genom att ha en icke-pedagogisk design på webbsidan.

Vid tvister om en konsument är bunden till ett avtal som slutits på internet och om vad konsumenten är bunden till för villkor är frågan: Var villkoret överraskande eller kunde konsumenten förvänta sig att plötsligt bli debiterad för till exempel ett högt pris eller en långvarig prenumeration? Om domstolen bedömer att villkoret var överraskande är chansen större att konsumenten inte anses bunden av det. Bedömningar görs från fall till fall. I vanliga fall fortsätter dock övriga delar av avtalet att gälla.

En anledning till att det är svårt att ändra eller förenkla regelverket är att det måste fungera inte bara för att komma åt oseriösa företag utan också för att seriösa företag med schysta villkor ska kunna vara verksamma på nätet.

Därför vill företagen åt din information

Det finns inga gratisluncher. Uttrycket stämmer så väl in även på de gratisprodukter som du hittar på nätet och till din telefon. Företagen ger dig inte tillgång till roliga spel, sociala nätverk eller smarta program för att vara snälla. Antingen vill de att du efter en fri testperiod köper betalversionen, som kanske är reklamfri eller erbjuder fler funktioner, eller också vill de att du betalar tillbaka på annat sätt. Genom att skapa ett mervärde för dig vill de antingen ha dig som en trogen och lojal kund eller kunna använda den information som du via användaravtalet godkänner att de får tillgång till. Ofta både och.

När ett spel, en app eller ett program inte kostar pengar att använda måste du betala på något annat sätt. Det gör du genom att dela med dig av information om dig själv som företaget senare kan använda. Men det är inte så enkelt som att säga att du antingen betalar med pengar eller lämnar ut information. Många spel som du laddar hem till telefonen finns både som gratis och betalversion. Skillnaden är att gratisversionen sällan kommer åt alla funktioner, som till exempel statistik och topplistor, samt att du får ta del av reklam. Spelet behöver dock tillgång till samma information om dig oavsett om du väljer gratis eller betalversionen. Det går således inte att köpa sig fri från annat än synlig reklam.

Det finns flera skäl för företagen att få tal del av din information:

  • Hålla dig uppdaterad om företagets produkter.
  • Förbättra företagets tjänster och produkter.
  • Marknadsföra företagets produkter och tjänster.
  • Samla information om dig för att kunna erbjuda riktad annonsering.

Genom att samla in och behandla information om hur du använder olika produkter, program eller appar kan tillverkare och leverantörer kontinuerligt förbättra sina tjänster och programvaror. Information från dig kan hjälpa till att exempelvis analysera prestandaproblem med trådlöst eller mobilt nätverk, som styrkan hos en mobilsignal på en viss plats. Informationen ligger också till grund när företagen analyserar sina kunders beteenden, något som kan hjälpa dem att utveckla sina produkter och tjänster och därmed sälja mer. Den här typen av information samlas emellertid in utan att kunna identifiera dig personligen.

Tips!

Din information genomsöks

Företag som tillhandahåller e-post eller molntjänster, det vill säga lagringsutrymmen för dina filer på nätet, kan rent tekniskt söka igenom dina filer, till exempel för att utifrån filernas innehåll kunna anpassa sin reklam till just dina intressen. Detta förstås under förutsättning att det regleras i det användaravtal som du har godkänt. Hotmail, levererat av MSN, skriver emellertid i sin sekretesspolicy att man inte använder information på det viset: "Vi använder inte det du säger i e-post, chatt, videosamtal eller röstmeddelanden för att rikta reklam till dig. Vi använder inte dina dokument, foton eller andra personliga filer för att rikta reklam till dig."

I molntjänsten Dropbox policy står det emellertid att funktionerna "kan ge vårt system tillgång till att lagra och skanna dina sidor. Du ger oss tillstånd att göra dessa saker, och detta tillstånd sträcker sig till betrodda tredje parter som vi samarbetar med."

Men företagen använder också information om dig för att kunna hålla dig uppdaterad om deras senaste produktlanseringar, programvaruuppdateringar samt kommande aktiviteter, alltså för att kunna marknadsföra sina varor. Detta går ofta att välja bort, om inte annat genom att avprenumerera på företagets nyhetsbrev.

För ett företag som vill öka sin marknadsandel är informationen om dig värdefull eftersom den hjälper dem att kartlägga sina kunder. Därmed kan de skräddarsy sin reklam så att du ska vilja köpa fler program eller tjänster. Genom att veta vilka val deras kunder gör och vilka intressen de har kan företaget optimera sin försäljning och därmed sin vinst.

Ytterligare ett skäl för företaget att spara dina personuppgifter är att eftersom du har godkänt ett användaravtal behöver du kunna få information om avtalet eller en policy ändras, åtminstone om användaravtalet ger dig rätt att få meddelande om detta. Den informationen är viktig för dig att få ta del av och därför kan du inte välja bort den typen av kontakt med företaget.