Facebook

Facebook är ett socialt nätverk med över 1 miljard användare världen över. Här kan du hålla kontakt med släkt och vänner, publicera bilder och berätta om ditt liv. I Sverige använder ungefär 68 procent av landets internetanvändare Facebook, enligt siffror från IIS.
Du kan själv välja vilka som ska se det du publicerar på Facebook. Förenklat kan man säga att antingen visar du din information endast för dem som du har godkänt att vara vän med eller också gör du informationen helt offentlig. Det innebär att vem som helst kan se den, oavsett om du känner personen eller ej. Du kan välja mellan att göra all information offentlig eller låta delar av den vara privat. Facebook uppger att de därutöver behandlar följande information som offentlig: Ditt namn, dina profilbilder, omslagsbilder, ditt kön, dina nätverk, ditt användarnamn och användar-ID.
Facebook är till för att dela information om dig själv med dina nätverk, men ju mindre information som du lämnar om till exempel utbildning, arbete och intressen desto mindre information om dig kan programmet snappa upp. För allt som du väljer att dela på Facebook – till exempel en statusuppdatering, ett uppladdat foto eller om du kommenterar en väns inlägg – är också information om dig och dina vanor som lagras av Facebook. Informationen används bland annat för att tipsa dig om personer som du kanske känner, om grupper du kanske vill gå med i och om spel som dina vänner spelar. Informationen används också för att anpassa annonser till dig utifrån din ålder och dina intressen.
Såvida du inte har godkänt annat så lämnar Facebook inte information om dig vidare till annonsörer. Däremot hjälper de annonsörerna att rikta annonserna till rätt målgrupp. Målgruppen definieras utifrån till exempel ålder, intressen och nyckelord i dina statusuppdateringar. Om du har angivit löpning som ett intresse och även skriver statusuppdateringar som innehåller ordet löpning kommer du sannolikt att filtreras in i den målgrupp som får annonser från till exempel motionslopp eller sportbutiker. Facebook skriver: ”I syfte att skapa en mer anpassad upplevelse kan vi komma att använda all information vi får om dig för att leverera annonser vars innehåll vi tror kan vara relevant för dig.”
Facebook använder sig (liksom Google Ads) bland annat av ett system där annonsören betalar en liten summa för varje klick på annonsen. Därför ligger det även i Facebooks intresse att annonserna riktas till rätt målgrupp. Din information hjälper dem med det. Förutom den information du själv väljer att dela med dig av uppger Facebook att man även får information om dig från dina vänner, exempelvis när de laddar upp dina kontaktuppgifter, publicerar ett foto av dig, taggar dig i ett foto, en statusuppdatering eller på en plats, alternativt lägger till dig i en grupp.

Du bidrar till forskningen på Facebook

Sommaren 2014 framkom att Facebook i början av 2012 hade gjort en undersökning på nästan 690 000 användare i flera olika länder utan deras vetskap. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur människor reagerar på positiva respektive negativa kommentarer. Under en vecka fick försökspersonerna se antingen övervägande positiva eller övervägande negativa kommentarer i sitt flöde på Facebook. Statusuppdateringar som inte överensstämde med respektive kategori sållades bort. Resultatet visade att tonen i statusuppdateringarna smittade: de som såg positiva kommentarer skrev också själva mer positiva inlägg, berättar bland annat Dagens Nyheter.
Resultatet i sig är förvisso intressant men det går att diskutera det i etiska i att utan sin vetskap delta i en sådan studie även om inga resultat gick att spåra till någon av deltagarna personligen. Den här typen av undersökning är emellertid en av de saker du godkänner att delta i utan att särskilt bli tillfrågad när du använder Facebook. I företagets policy uppger man nämligen att informationen om dig kan användas ”för interna åtgärder, däribland felsökning, dataanalys, testning, forskning, utveckling och tjänsteförbättring”. Du vet inte om du används i ett liknande projekt som kanske pågår just nu.

Applikationer via Facebook

På Facebook kan du installera olika appar, till exempel träningsprogram och spel. Det är emellertid inte Facebook utan det företag som tillhandahåller applikationen som i så fall reglerar användarvillkoren. Facebook har visserligen en policy för hur applikationerna hanteras, men till exempel hur den information som du ger applikationen tillgång till används regleras alltså av respektive företag och inte av Facebook. Därför behöver du läsa igenom varje specifikt användaravtal varje gång du vill godkänna en applikation.

tipsTips!

Så får Facebook information om dig

Varje gång du använder Facebook tar de emot information om dig. Det registreras ”när du tittar på någons tidslinje, skickar eller tar emot ett meddelande, söker efter en vän eller en sida, klickar på, visar eller på annat sätt interagerar med saker, använder en av Facebooks mobila applikationer eller gör köp via Facebook.”
Om du publicerar foton eller filmklipp ger du Facebook ytterligare information, som till exempel tid, datum och plats för när du tog fotot.

Ett exempel på applikation är Travel Map, en applikation som du kan publicera på din tidslinje på Facebook. Där kan du fylla i vilka länder du har besökt. Resultatet visas i form av en karta som du kan publicera och dela med dig av på din tidslinje. Det är ett roligt och pedagogiskt sätt att visa dina vänner var du har varit. Eftersom du själv manuellt fyller i vilka länder som ska visas borde applikationen inte behöva någon annan information än vilken tidslinje den ska publiceras på – vilket borde vara självklart med tanke på att du är inloggad.
Men för att kunna använda TravelMap behöver du ge applikationen tillgång till:

  • Din allmänna information, alltså bland annat dina profilbilder, ditt kön och dina nätverk.
  • Din e-postadress.
  • Din profilinformation: beskrivning, aktiviteter, födelsedag, utbildningar, grupper, hemort, intressen, gilla-markeringar, plats, relationsstatus, relationsdetaljer, religion, politisk åsikt, webbplats och arbetsplatser – allt utifrån vad du har valt att själv ange i din profil.
  • Dina händelser: evenemang, anteckningar, foton, statusuppdateringar och filmklipp.
  • Vänners profilinformation: beskrivningar, aktiviteter, födelsedagar, utbildningar, grupper, hemorter, intressen, gillamarkeringar, platser, relationsstatusar, relationsdetaljer, religion, politisk åsikt, webbplatser och arbetsplatser.
  • Händelser som delas med dig: evenemang, anteckningar, foton, statusuppdateringar och filmklipp.

Varför ett program som ska visa vilka länder du har besökt också behöver veta vad du och dina vänner har för intressen, utbildning och relationsstatus framgår inte riktigt.
Ett annat exempel är Wrapp, en app där du regelbundet kan ge dina vänner presentkort i butiker som Adlibris och Clas Ohlson – och förhoppningsvis även få några i retur. För dig och dina vänner är det gratis, åtminstone sett till reda pengar. Du registrerar antingen en e-postadress eller loggar in via Facebook. För att kunna ge dina vänner presenter via Wrapp behöver du först hitta dem, och det gör Wrapp genom att läsa in din vänlista från Facebook. Genom att logga in på Wrapp godkänner du att appen får tillgång till ditt sociala nätverk. Det inkluderar bland annat din profilinformation och profilbild, vänner och sekretessinställningar. Du tillåter också Wrapp att skapa och publicera information om vad du har gjort på Wrapp i ditt nyhetsflöde och tidslinje. Denna grundinställning kan du dock ändra vid ett senare tillfälle. Wrapp uppger att de använder informationen om dig bland annat för att kunna marknadsföra sina erbjudanden, men att informationen är avidentifierad om den lämnas vidare till deras samarbetspartners.

tipsTips!

Stäng av apparna

Om du vill blockera applikationer från att få åtkomst till information om dig när dina vänner och andra använder dem måste du stänga av alla plattformsapplikationer. Då kan du inte längre använda några Facebookintegrerade spel, appar eller Facebookintegrerade webbplatser från externt företag, till exempel automatisk publicering av din blogg i ditt nyhetsflöde. Enligt Facebooks regelverk måste webbplatsen/applikationen ta bort information om dig om du ber om det. Du inaktiverar direktanpassning under ”Inställningar” och ”Applikationer”.

Tester på Facebook

Vilket djur är du? Vem ska du bli sambo med och vilken färg är du? De tester som cirkulerar på Facebook och som du och dina vänner kanske redan har gjort kan verka som ett oskyldigt och roligt tidsfördriv. Genom att svara på några enkla frågor får du fram ett resultat som du sedan kan dela med dina vänner och locka fler att göra testet. Men när du gör testet godkänner du också att företaget som ligger bakom det får tillgång till din profil på Facebook samt uppgifter om dina vänner. I praktiken godkänner du också att företaget kan få tillgång till privata meddelanden som du har skickat över Facebook.
Ett av de företag som tillhandahåller den typen av tester är Tysklandsbaserade Social Sweethearts. På sin hemsida uppger de att över 35 miljoner användare världen över har gjort deras tester eller använt deras appar. Således en guldgruva för en annonsör som vill sprida sitt reklambudskap. Om du loggar in på ett test via Facebook kommer företaget att få tillgång till din e-post, din offentliga profil, din vänlista samt vilka sidor och inlägg som du har gillat. Men det går också att skapa ett konto med din e-post och då sparas i stället din adress och din e-postadress. Företaget använder informationen bland annat i reklamsyfte.
Men du kan också göra tester utan att resultatet per automatik publiceras på din profilsida. Facebook uppger att:
”Webbplatser och mobilapplikationer som använder Facebook-inloggning måste nu fråga om tillåtelse separat för att:

  • Få åtkomst till din profilinformation för att logga in eller registrera sig
  • Dela aktiviteter tillbaka till Facebook Samma princip gäller när du spelar ett spel via Facebook, till exempel Candy Crush Saga eller Farmville. För att spelet ska fungera finns det egentligen ingen anledning för det att få tillgång till vilka som är dina vänner. ändå lämnar du ofta ut följande information när du klickar på ”spela nu”:
    • Din allmänna information (Inkluderar ditt namn, din profilbild, kön, användarID, vänlista och annan information du gjort offentlig)
    • Om dig
    • Dina gilla-markeringar”

Facebookinloggning

På många forum eller e-handelswebbplatser kan du logga in eller skapa användarkonto via Facebook. Det är ett enkelt sätt att inte behöva skapa ett separat användarkonto och behöva hålla reda på fler lösenord än nödvändigt. Och om du vill kan du också lättare dela sajtens info på nätet. Men det betyder också att forumet får ta del av viss information om dig. På communityn Familjeliv.se, en sajt för främst föräldrar som vill ge varandra tips och råd om allt som händer i vardagen, får du upp följande information om du vill skapa ett konto via Facebook:
”FamiljeLiv.se kommer att få följande information: din offentliga profil, vänlista och epostadress.” Att företaget får tillgång till din vänlista innebär alltså att även dina vänner involveras i det användaravtal som du godkänner, antingen de vill eller inte. Informationen går dock att ta bort genom att själv stänga av applikationsanvändningen.

Oklar information

Sambotestet lanserades på Facebook under 2013. Där kunde du testa vem av dina Facebookvänner som du bäst passar att bo ihop med och var ni skulle bo. För att göra detta var du tvungen att ge testet tillgång till din profil på Facebook – annars gick det ju inte att matcha dig mot dina vänner. Testet blev snabbt en succé, både för alla som gjorde och uppskattade det och för Fastighetsbyrån som låg bakom testet. Nu fick man nämligen tillgång till flera hundratusen profiler på Facebook och dessutom uppgifter om deras vänner. Just detta framgår inte vid en första anblick av Fastighetsbyråns text:
”Vi kikar närmare på din Facebookprofil och matchar den mot dina vänners. Se vem av dem som du bäst passar att bo ihop med och var ni ska bo. Du bestämmer själv om du vill att din blivande sambo ska veta att du gjort testet. Inget läggs ut på Facebook utan att vi frågar först. Såklart.” Att du i och med testet godkänner att de får tillgång till information, står inte riktigt lika tydligt.