Domännamn i vardagen

Idag är internet nästan som el eller vatten i många svenskars liv. Det är något som bara finns där, tillgängligt hemma och på jobbet, i mobilen och framför datorn.

Ena stunden utför vi arbetsuppgifter uppkopplade mot olika webbtjänster, nästa stund ägnar vi oss åt underhållning bland de ofantliga mängder innehåll som publiceras varje dag.

Internet är en av de största och mest betydelsefulla innovationerna i mänsklighetens historia, och kanske är den största revolutionen hur nätet förändrat och utvecklat vårt sätt att kommunicera. Inte nog med att vi loggar in på sociala sajter, forum eller andra diskussionsplatser. Vi skapar också i stor utsträckning våra egna sociala arenor. Det har blivit allt vanligare för privatpersoner att registrera domännamn till egna bloggar och sajter, ett fenomen där kvinnor och framförallt yngre kvinnor tagit täten.

En tydlig trend när det gäller hur vi använder domännamn är att vi registrerar fler och mer nischade namn direkt under toppdomänen .se. Istället för att skapa en underkategori till en specialsida eller en tillfällig kampanj i stil med kampanj.foretag.se är det vanligt att det registreras ett helt eget domännamn i stil med foretagskampanjen.se.

Dagligvarujätten Procter & Gamble försöker till exempel registrera och använda domännamn som lätt går att associera till deras olika varumärken. De har ett antal primära domäner men jobbar också med enskilda domännamn för olika kampanjer.

I en intervju för några år sedan med tidningen Internetworld berättade Procter & Gambles dåvarande nordiska mediechef Beatrice Lindvall hur företaget såg på sin domännamnsstrategi.

– Domännamn är en viktig del av hur vi ser på hela varumärket och strategin för det på nätet. Det är en självklar parameter vi tittar på i till exempel en kampanjplanering.

Procter & Gamble valde till exempel att registrera domännamnet agglossningskalender.se för en kampanjsajt med syftet att sälja ägglossningstest.

Skydda din domän

Allt fler privatpersoner, företag och myndigheter inser värdet av att behålla domännamnet över lång tid och vidtar åtgärder för att slippa bekymmer i form av obetalda registreringsavgifter eller att viktiga domännamn som associeras till det egna varumärket eller namnet blir upptagna. Många känner dock inte till möjligheten att registrera domännamn med å, ä, ö i namnet vilket gör att andra aktörer kan hinna före och registrera ens egna namn fast med en annan stavning.

Oaktsamhet kring registreringshantering kan också göra att domännamn blir tillgängliga på marknaden på grund av rent slarv. Flera webbhotell erbjuder numera möjligheten till förskottsbetalning av domännamnet i upp till tio år. Samtidigt har det ibland blivit tydligt hur viktigt det är att ha en tydlig domännamnsstrategi för många företag. Det är till exempel vanligt att olika personer i en organisation registrerar domännamn för olika projekt eller produkter utan någon central samordning. Ibland används också personliga e-postadresser vid registreringen vilket gör att påminnelser och information försvinner när den person som registrerat domän-namnet slutar på bolaget eller lämnar organisationen.

.se starkast bland svenska privatpersoner

I 2015 års upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet kan man bland annat läsa att 70 procent av alla som har ett eget domännamn för privata ändamål väljer en .se-adress. Man kan äga privata domäner under flera olika toppdomäner. Näst vanligast är det att äga en .com-domän (33 %) följt av .nu och .net med 7 procent vardera.
(Källa: http://www.soi2015.se)