Svenskarnas domänvanor

Vi har intervjuat fem domäninnehavare om hur de använder sin identitet på nätet och vad adresserna under .se betyder för dem idag och i framtiden. Du kanske finner inspiration till ditt eget domäninnehav eller får tips om hur du kan använda .se-domäner i din verksamhet och vardag.

 

Case 1. Debattören och journalisten Elin Grelsson Almestad

Elin Grelsson Almestad är författare, skribent och debattör. Under den egna domänen elin-almestad.se samlar hon sina blogginlägg och artiklar som hon skrivit i olika sammanhang. Hon har sedan länge publicerat inlägg och texter på nätet, men inte alltid under eget namn. Här berättar hon om hur hon ser på valet att registrera ett eget domännamn.

Varför valde du att registrera ditt eget namn som domännamn?
– Det var ett led i professionaliseringen av mitt skrivande. Mitt eget namn som domännamn gav ett proffsigt, seriöst intryck och gör det dessutom mycket lättare att hitta och hänvisa till mina texter.

Du kallade ju din blogg för olika saker innan den numera bär ditt eget namn. Hur gick den utvecklingsresan till?
– Ja, det var en utveckling. Från början hade jag ett bloggkonto där jag bloggade anonymt och då var det viktigt att mitt namn och jag inte skulle synas. Däremot ville jag gärna ha ett namn som gav en hint om vad det handlade om. Sedan utvecklades det fram till att jag började arbeta mer och mer som skribent och ville marknadsföra mig själv som sådan. Då kändes mitt eget namn som det enda rätta.

Övervägde du att registrera ditt namn under en annan toppdomän än .se från början?
– Nej, det kändes alltid mest naturligt med .se. En välkänd topp-domän, som dessutom ger folk en känsla av igenkännelse och är lätt att gissa sig till om man inte minns hela domännamnet.

Vilken betydelse har din domän och din blogg för ditt jobb och din karriär?
– Den har varit helt avgörande för att marknadsföra mig själv. Jag samlar de flesta av mina publicerade texter på bloggen och det är därför ett enkelt sätt att visa för kunder vad jag har gjort och hur jag skriver. Många av mina föreläsningsjobb har jag fått genom Google-sökningar som lett till min hemsida, där jag skriver om de föreläsningar jag erbjuder.

Tror du att alla kommer ha personliga domännamn i framtiden?
– Nej, det tror jag inte. Det kommer finnas de som nöjer sig med sociala medier och som inte har intresse av något annat.

Tror du att du kommer att behålla ditt domännamn livet ut?
– Jag kommer nog att behålla det, även om innehållet kommer att förändras mycket. Det är en enkel adress som är lätt att fylla med det innehåll som passar för det jag arbetar med för tillfället. Det skulle väl möjligen vara om jag bytte efternamn som jag skulle behöva byta domännamn.

Case 2. Reklammannen Andreas Morne

Abby Preist är en reklambyrå i Stockholm med 20 medarbetare. För den breda allmänheten är företaget sannolikt mest känt för det arbete som resulterat i Boxer-Robert, den fiktive karaktär som på sitt norrländska vis presenterar och saluför utbudet från digital-tv, bredband- och telefonileverantören Boxer. Byrån har en försvarlig mängd utländska företag i kundlistan. Andreas Morne är vd på Abby Preist.

Hur viktigt är det att ha en bra adress på nätet?
– Det är mycket viktigt. Nätet är vårt viktigaste marknadsförings- och informationskanal. Våra kunder ser definitivt sin adress som en viktig del och budskapsbärare av varumärket. Vi försöker hjälpa våra kunder genom att gå igenom för- och nackdelar med olika adresser. Det styrs naturligtvis av vad som finns tillgängligt, men i grund och botten är en .se-adress det man strävar efter att få.

Vad är ett bra domännamn?
– Ett bra domännamn är lätt att komma ihåg, det ska fastna i huvudet.

Brukar ni använda .se-adresser till kampanjsajter för kunder?
– Ja, det brukar vara förstahandsvalet om det gäller kampanjer för den svenska marknaden. Om vi har internationella kampanjer använder vi vanligtvis .com, om det finns ledigt.

Hur ser du på domännamnets framtid som bärare av varumärken?
– Det är viktigt ur, framförallt, ett seriositets- och trygghetsperspektiv eftersom det säger något om oss som företag och var vår hemvist är. Och den aspekten kommer bli ännu viktigare framöver i en allt mer fragmenterad digital värld.

Kommer sökorden ta över mer och mer, eller kommer domänerna behålla sin bärkraft?
– Jag tror att domänerna kommer stå starka som identiteter även framöver. Och de står som en trygg och fast kontrast till den mer rörliga och föränderliga, sökordsorienterade värld som hela tiden ökar i omfattning. Jag ser dock ingen motsättning mellan domännamnens styrka och sökordens ökade omfattning. De fyller olika syften.

Har du själv registrerat något domännamn privat?
– Ja, jag och en kompis har storslagna idéer och världens bästa adress reggad och klar. Och vi har en tanke om vad den ska användas till, men det avslöjar jag inte här och nu (skratt).

Case 3. Christines Sjalar

Sedan många år jobbar Christine Winberg inom flygbranschen och driver vid sidan om sitt arbete en nätbutik. Hon köper in, marknadsför och säljer premiumsjalar från Indien.

Hur startade du din verksamhet?
– Jag har i ett antal år drivit verksamheten Christines Sjalar där jag säljer pashminasjalar, eller kashmirsjalar som de ofta kallas, av finaste kvalitet. Från början var det en ren hobbyverksamhet tillsammans med en väninna, men sedan har det vuxit succesivt. Jag handplockar de sjalar jag vill ha och direktimporterar från Indien. Från början bestod verksamheten av att jag arrangerade homepartys fyra–fem gånger per år i ett konstgalleri som jag fick låna av en kompis, och då nådde jag kunderna genom mejlinbjudningar, jag har ett register på cirka 1400 adresser. Jag har en rätt trogen skara kunder som återkommer.

Hur gick det till när du startade upp sajten christinessjalar.se och började med nätförsäljning?
– Det var för ett par år sedan, det kändes som ett naturligt nästa steg att starta en webshop. Men i och med att jag fortfarande arbetar heltid så har jag inte kunnat lägga så mycket tid på utvecklingen som jag önskat. I dag fungerar den mer som ett showroom än en regelrätt butik, många tittar på sjalarna i butiken och handlar sedan när jag har mina homepartyn.

Hur resonerade du kring företagsnamnet?
– Jag är faktiskt inte helt nöjd med namnet, det är viktigt med branding i dag och Christines Sjalar är väl inte världens hippaste namn. Men nu har jag i alla fall arbetat in namnet ganska bra, och jag gillar att det speglar att det är en väldigt personlig verksamhet, jag köper inte in sjalar på samma sätt som stora butiker, ibland handplockar jag bara en av varje, så namnet speglar mitt koncept.

Hur gick tankarna kring att det blev en .se-adress på butiken?
– Det kändes naturligt eftersom jag är helt fokuserad på Sverige ännu, jag har inte satt mig in i hur det fungerar med utlandsförsäljning och har därför inte sett något behov av att skaffa en .com-adress också.

Hur hoppas du kunna utveckla verksamheten?
– Först och främst hoppas jag kunna få upp omsättningen så att det blir mer av en riktig nätbutik och inte ett showroom, det är ju så skönt att bara packa ner en beställning och posta den på Konsum på väg till jobbet, men som sagt, jag har hittills inte haft den tiden. Men nästa år ska jag eventuellt gå ner på deltid, och då ska jag satsa mer på min webshop, lyfta fram butiken bättre och börja fungera mer som en stylist.

Hur pass hemtam är du när det gäller att registrera domäner och att skapa en nätbutik?
– Jag är ingen teknikmänniska och föredrar enkla lösningar, så jag har använt en av de tjänster som finns på nätet för att skapa en butik från grunden. Jag kan enkelt gå in och ändra texter och bilder, lägga till nya produkter och så, men blir det för komplicerat måste jag ta hjälp av någon.

Har du jobbat något med sökmotoroptimering för att få upp din butik i sökresultaten hos Google?
– Som jag har förstått det är det meningslöst att i dag hålla på och betala för sådant, man måste förtjäna sin plats i rankingen på ärligt sätt. Men jag är ofta inne och uppdaterar på min sajt och ändrar i utbudet, och jag märker att det ger resultat, jag klättrar i sökresultaten.

Case 4. Bloggar om vardagen 

Lisa Bjärbo är författare inom barn- och ungdomsgenren och har de senaste åren även gett ut ett par vegetariska kokböcker. I svenska bloggkretsar var hon dock länge mest känd som ”Onekligen”, och inte som Lisa Bjärbo.

Din blogg ”Onekligen” firar tio år i år. Kan du berätta hur du tänkte när du startade den, och hur du resonerade kring domännamnet?
– Jag hade läst bloggar ett tag och var så himla avundsjuk på alla som hade en. Jag tyckte det verkade så sjukt roligt. Jag tänkte inte så mycket på webbadressen – jag registrerade mig på Blogspot för att alla mina favoritbloggar låg där och jag ville vara som dem. Det var ingen av dem som hade en egen domän då. Namnet ”onekligen” däremot, tänkte jag mycket på. Det var mitt favoritord och jag hade bestämt sedan länge att mitt företag, om jag någonsin startade ett, skulle heta ”onekligen”. Nu blev det inget företag, men namnet har hängt med sedan dess, jag heter ”onekligen” i alla sociala medier jag hänger på.

Adressen till din blogg är än i dag onekligen.blogspot.se. Har du någon gång funderat på att lägga den direkt på .se-domänen?
– Jo, tanken har flugit genom huvudet ibland, det skulle ge ett proffsigare intryck och bloggen har med åren blivit mitt ansikte utåt som författare. Det som från början bara var en plats där jag skrev om min vardag för en liten skara kompisar har vuxit och även blivit en viktig marknadsföringskanal för mig i mitt jobb. Men samtidigt är jag kluven. Jag gillar att bloggen känns som en hobby, att den inte behöver andas ”jobb” utan är en plats där jag gillar att skriva och har kul utan prestationsångest.

Skriver man in adressen onekligen.se i dag slussas man vidare till din sambos företag. Hur kommer det sig?
– Det är bara en ogenomtänkt, klantig kvarleva från när min blogg var pytteliten, och ordet bara var ett ord vi båda gillade. Eftersom jag inte startade något företag som hette Onekligen så gjorde han det. Jag minns inte exakt, men jag tror han satt och försökte komma på ett bra företagsnamn, och jag sa ”ta onekligen, det är det bästa ordet”, och så gjorde han det. Vi har sagt i flera år att jag ska ta över domänen, men det har inte blivit av ännu.

Hur viktig är bloggen och därmed webben som plattform för dig i dag?
– Bloggen är fortfarande viktig för mig personligen – den är en ventil där jag skriver utan att ha prestationsångest, till skillnad från till exempel när jag skriver böcker. Men som mitt ansikte utåt har den absolut tappat i vikt på bekostnad av framförallt Instagram. Jag upplever det som att färre människor läser och kommenterar bloggar nuförtiden, och att jag har lättare att nå ut via Instagram. Men jag tänker att de kompletterar varandra. På bloggen skriver jag längre, resonerande texter, på Instagram postar jag bilder och glimtar från livet. Bloggen och nätet är fortfarande min bas, det är dit jag hänvisar när det verkligen gäller.

Som författare är du känd för ditt riktiga namn, men du har inte registrerat lisabjarbo.se, inte ens för att slussa vidare till din blogg. Hur kommer det sig?
– Jag vet inte! Det måste jag ju göra så klart. Jag tror det beror på att övergången varit så smygande. Det är först på sista tiden som jag på allvar börjat kalla mig för författare och ser det som mitt yrke. Jag har inte kommit till punkten ”registrera domän” ännu.

Du har däremot startat sajten meravego.se där du marknadsför dina och Sara Asks vegetariska kokböcker. Hur gick det resonemanget?
– Med ”Mera vego” var jag mer medveten och strategisk från början. När jag startade en blogg för tio år sedan visste jag inte hur man registrerade en domän ens. Det vet jag nu. När vi bestämde titel på kokboken för några år sedan registrerade vi domänen mest för att den kanske skulle kunna vara bra att ha. Och när vi för någon månad sedan kom på att vi ville börja göra små videosnuttar om vegomat kändes det som om det var dags. Filmerna behövde ett hem, och vi hade en del överblivet material som vi tyckte kunde passa på en sajt. Om bloggen och mitt nätnamn ”Onekligen” varit en process som mest bara blivit, har processen med ”Mera vego” varit mer av en strategi. Vi valde till exempel titel på boken för att den skulle passa som hashtag och kunna bli en del av en slags livsstil som folk ville delta i.

Case 5. Familjen Sellström

Kristin Horn Sellström och Erik Sellström bor med sina två döttrar strax utanför Växjö. Båda äger och hanterar flera egna domännamn, både för privatlivet och i jobbet. Erik arbetar på en reklambyrå och Kristin är fotograf. I takt med att deras karriärer och liv tillsammans utvecklats har de registrerat olika domännamn för olika behov.

Hur tänker ni kring era olika domännamn? Finns det en strategi eller har registreringen och användningen uppstått mer slumpmässigt?
– Jag har inte tänkt alls. Mina domäner har köpts in när behov uppstått och det har varit hastiga beslut. Jag har inte så stor koll på vilka jag har faktiskt. Den jag använder mest är kristinhorn.se, och jag borde kanske registrera kristinhornsellstrom.se, men det känns för långt och krångligt för att användas. Jag har ett eget till min foto-studio också, gitochrut.se, jag ville ha något som var frikopplat från mitt namn, säger Kristin Horn Sellström.

– Jag var först att hugga domännamn. Mitt första var -eriksellstrom-.com och huserade en personlig hemsida med dagbok, bilder och så vidare. Det var väl runt år 2000. När jag började blogga några år senare var det på blogspot utan domän. Ju mer läsare jag fick och ju mer mitt sociala nätverk växte kände jag att det var viktigare med en domän. Så i det fallet var det ett strategiskt/taktiskt val att skaffa eriksellstrom.se, säger Erik Sellström.

– En del domäner vi har är resultat av spännande, ogenomförda och vilande affärs-idéer. Domänen sellstrom.se var länge upptagen och det retade mig när jag jobbade med mitt personliga varumärke. Därför höll jag koll på tillgängligheten och när den till slut blev ledig högg vi den. Oklart vad den ska användas till. Just nu tjänstgör den som en liten, och ouppdaterad, länksamlingsplats till familjens olika platser på webben. Kanske kan man kalla vår domänflora för organiskt framvuxen med taktiskt valda plantor, fortsätter han.

Vilka fördelar har ni sett med att ha egna domännamn både personligen och till exempel Sellstrom.se?
– Jag ser de personliga domännamnen som en plats där jag manifest-erar valda delar av mig själv. En plats som dels är identitetsbärande och dels en publicistisk plattform som jag kan använda i mitt socialiserande med andra på webben. Sellstrom.se är mer en möjlighet att samla familjens olika projekt och flöden. Jag har tjatat på farsan att han borde blogga och börjar han med det så hör bloggen hemma på sellstrom.se via länk eller feed. En samlingsplats liksom. Mer genomtänkt är det inte i nuläget, säger Erik.

– Eriks tankar kring detta stämmer bra med de jag själv har. Sellstrom.se ska vara samlingssida, men det är lätt att glömma den inser jag nu när jag kollar vad som ligger där. Det skulle vara fint att fylla på den allt eftersom, när kidsen börjar blogga och lägga upp bilder, ha ha. Jag ska helt klart ta tag i detta. Det känns smart att ha en samlingsida, en sellstromportal! Men det hade inte funkat med en gemensam sida för riktigt innehåll, blogg och sådant, säger Kristin.
Hur många domännamn har ni registrerat och hur många -använder ni?
– Vi har 14 domännamn på listan. En del är registrerade åt vänner som har noll koll på webb. Jag har två registrerade för karriär och en tillsammans som är privat men som inte används just nu, säger Erik.

– Jag har fyra registrerade för olika delar av min business, varav två som är för samma ställe med olika stavning, inklusive kristinhorn.se. Och sen har jag två till som jag inte använder, men som jag vill ha kvar, säger Kristin.

Har ni registrerat några domännamn till era barn?
– Oj, bra fråga. Vi har inte registrerat åt barnen. Det är klart, varför skulle man inte göra det egentligen? Det vore rätt naturligt om vi tittar på vad vi gör för ungarna långsiktigt i övrigt. Likaväl som man sparar till körkort eller liknande vore det smart att hålla åtminstone personnamnet åt barnen. Har inte tänkt så mycket på detta innan. Om det behövs vet jag inte eftersom en identitet inte nödvändigtvis behöver bo i en domänadress om tio år, säger Erik och blir lite fundersam.

– Jag kollar med detsamma, klart de måste ha sina namn om de finns kvar! Visst, det är inte säkert att det kommer behövas, men det kan vara värt att ha dem ifall det blir så, säger Kristin.

Hur tror ni att era barn kommer att hantera och använda domännamn i framtiden?
– Ur ett personbaserat perspektiv misstänker jag att det kommer vara absolut vanligast att bo digitalt i olika sociala tjänster. Ungefär som Facebook idag. Möjligen kommer det gå att koppla domäner direkt till en onlineidentitet samtidigt som det kanske är överflödigt.

Domännamn är ändå en ändlig resurs.

Tror ni att ni kommer behålla era domännamn livet ut eller -kommer det växla över tiden?
– Jag kommer nog att hålla i de flesta, mest för att de är en ändlig resurs och det bara kan finnas en av varje. Jag sitter inte på några riktiga höjdare precis, men man vet ju aldrig hur stor roll de kommer spela framöver. Tänk om domännamn blir ännu viktig-are framöver, hemska tanke, säger Kristin.

– De personliga domännamnen kommer jag att hålla hårt i eftersom de är direktkopplade till mig. Detta förutsatt att domännamn inte blir en obsolet funktion. Då kanske jag behåller dom ändå av nostalgiskäl, säger Erik.

Kommer alla att ha domännamn i framtiden, nästan som personnummer?
– Det förutsätter väl att alla kan ha ett domännamn som känns bra eftersom man kan välja domännamn. Jag tror mer att det kommer tjänster som ger oss den möjligheten på webben, en digital ident-itet alltså. Spänningen med domännamn är att skapa något unikt men ingen vill ju vara eriksellström129.se. Och det är svårt att vara -gogogaga.com för då måste du etablera den benämningen i en massa sammanhang. Att däremot lansera och marknadsföra tjänsten, produkten eller varumärket gogogaga.com kan vara en annan femma, säger Erik.

– Jag tror såklart att alla på ett eller annat sätt, mer eller mindre, kommer leva sitt liv med internet integrerat. Det kommer bli otydligare gränser och online/offline kommer bli mossiga och inaktuella begrepp. För en värld och ett liv där internet är integrerat på de flesta nivåer, blir domännamn ett väldigt trubbigt verktyg för att hitta och identifiera sig själv och andra eller annat med. Jag gissar att det kommer fungera smartare än så, med sök, identitet och varumärke.

Har ni mött några reaktioner från omgivningen när det gäller era olika domännamn och sajter, någon som ställt sig undrande till varför ni har dem?
– Jag kan faktiskt inte minnas ett enda tillfälle där någon har kommenterat våra domännamn. Inte annat än typ ”Såg att du hade en egen blogg nu”, säger Erik.